Op naar de Rancho!

4 december 2010 - Dominical, Costa Rica

En weer een week voorbij en het is alweer de verjaardag van Sinterklaas! Sinterklaas? Die kenne ze hier nie! De kerstman daarentegen wel, al sinds mijn aankomst in CR zie ik overal lichtjes.. wel gezellig maar het zal wel even anders zijn de feestdagen in m'n ups.. Maar goed, denk dat ik weer weinig in m'n ups zal zijn!

(Voel me trouwens net Carrie Bradshaw zo zoekend naar inspiratie achter m'n laptoppie, peukie erbij en dot op m'n hoofd)

Een week geleden arriveerden Andrea en ik in Manuel Antonio, opgestapt op het minst veilige busstation in San Jose, ging de warme en lange reis wel goed! Dankzij onze bijbel (de Lonely Planet) uitgestapt bij hostel Vista Serena, of wel sereen uitzicht, en dat was het!! En wat een geweldig hostel.. vol gezellige mensen, superrelaxte vibe en prima bedden (wat niet overal het geval is). Zondagochtend vroeg opgestaand richting het National Park hier (elk mooi 'ongerept' stuk grond is hier omgedoopt tot National Park wat eigenlijk heel goed is omdat de natuur dan mooi behouden blijft). Wéér heel anders dan Tortuguero, vooral veel luiaards gespot in de bomen en op het strand werd eerst mijn tas bijna gejat door een stel brutale wasberen en later zaten er ineens 2 apen naast me te azen op mijn bananenschil! (Wat overigens heel grappig bevonden werd door de andere toeristen - die hier helaas wel in overvloed waren) Nog wat gehiked door de blubber en savonds cocktails gedronken met een andere nederlander (Harm) die we tegen waren gekomen bij vulkaan Poas en een duitse- gezellig, maar toen we weer aankwamen bij het hostel was er nog meer gezelligheid! Het was afgeladen met mensen en muziek, gitaren en bier en goede gesprekken..

Maandag was the perfect day at the beach we had so far! Omdat meestal de zon sochtends schijnt en het smiddags gaat regenen, gingen Andrea en ik al vroeg naar het strand, maar verrassend genoeg scheen de zon de hele dag de hebben we ook een supermooie dromerige zonsondergang meegekregen (met uiteraard een uitgebreide fotosessie).
Savonds gingen we met zn drieen (incluis Harm) voor de sushi.. aaaahhh toch lekker rijst en vis, maar dan op een andere manier haha! (En dan doel ik op de rijst en bonen - arroz y frijoles die je hier voor ontbijt, lunch en avondeten voorgeschoteld krijgt). Savonds gehangen met wat gasten uit Montreal die allemaal echt supertof waren, en die ik misschien nog wel weer een keer ga tegenkomen!

Dinsdag was het tijd om verder te reizen en dus trokken we door naar Dominical voor - hopelijk- weer een mooie stranddag. Helaas viel dit lettelijk vies tegen en eindigde we in een verschrikkelijk goor, uit elkaar gevallen, versleten hostel waar we eerst 5 kakkerlakken uit onze kamer moesten jagen en we allebei maar op de bovenste bedden van de stapelbedden gingen slapen omdat er weet ik het wat allemaal van bovenaf kwam zetten als je de matrassen een beetje bewoog. Onszelf maar getroost met wat thee en internet in een cafe, een filmpje dicht tegen elkaar aan op één van de gore bedden en vroeg gaan slapen omdat de dag maar snel over moest zijn...

Op woensdag vroeg opgestaan en de bus gepakt naar Don Lulo (ja echt!) en daar opgestapt op het paard (caballo) om een mooie tocht te maken naar schitterende watervallen. Tussendoor nog gestopt voor ontbijt en lunch, waar we schitterende rode maccaws (die papegaaien) en tamme toekans tegenkwamen én hebben gevoerd! Bij de watervallen het water ingedoken en tegen de stroming in dichterbij gezwommen, omhoog geklommen en tsja.. toen was er geen weg meer terug. (slik). Andrea sprong (heel stoer!) in één keer van 10 meter hoog en ik (na heel lang met knikkende knieen naar beneden gestaard te hebben) van 8 meter samen met de gids naar beneden. Wel echt een mega kick en superblij dat ik het toch gedaan heb!!!
Hierna gedropt door een stel bij het Tucan Hotel in Uvita en wederom een aanrader! Mega chille hippie sfeer hier- de aankleding en overal hangmatten, gratis koffie en een pooltafel.

En ook in Uvita hebben ze een waterval dus sochtends hebben we weer een fijn end gehiked en smiddags maar een beetje gewandeld richting het strand, maar aangezien het weer keihard regende ook maar snel teruggegaan. Toevallig zat er ook een stel wat we bij Don Lulo ontmoet hadden in hetzelfde hotel dus zijn we gezellig bij de plaatselijke soda uit eten gegaan met z'n vieren. Ook grappig hoe dit eruit ziet en werkt - de waitress is tegelijkertijd de kok, je kan je eigen drinken meenemen en achter de coulissen staan de gokkasten.
En ook Uvita heeft een National Park - Marino Ballena- dus besloten we toch maar voor een belachelijke toeristische prijs vrijdagochtend de boot op te stappen en door dit park te varen. Wat achteraf toch ook weer de moeite waard bleek te zijn! Mooie natuur alom, maar op een gegeven moment is een toekan of 8 pelikanen ook niet meer zo 'bijzonder' (sjesus dat klinkt verwend he.. nee ik hoor ik realiseer me heel goed hoe prachtig het hier is!) maar als je dan na heel lang varen op bijna open zee toch tussen de dolfijnen terecht komt, gaat die lach echt niet meer van mijn gezicht af.. Genieten met hoofdletters!! Vrijheid, blijheid en alles!!! En dan het adembenemende strand hier.. pfoe he..

And then.. the last night.. het laatste avondmaal met Andrea.. snik! Pizza gegeten, laatste was gedraaid, foto's gefixt en nu zijn we allebei klaar om te gaan. Onze wegen scheiden hier.. Andrea, als je dit leest (dat doe je denk ik nog wel :-)).. THANKS! I had a blast those 2 weeks! Ik zie je in Nederland!

Morgen vertrek ik naar de Rancho.. trying to catch those waves! Hier ga ik bijna een maand lang verblijven tussen de Nederlanders, een beetje werken en vooral heeeeeel veel chillen en proberen te surfen! (en hopelijk ook weer paardrijden) Voor mensen die benieuwd zijn naar waar ik zit - check www.ranchoburica.com. Ik heb hier ook geen internet, dus dat zal afkicken zijn! Mocht je me dringend willen bereiken - ik heb nu een Costa Ricaans nr en dat is 506-89725144.

Lin, ik hoorde ook al dat Esmee ging verhuizen! Is het dan nu voor iedereen tijd in het tuinveld!? Leuk! Ik kom kijken hoor als ik terug ben!

Mensen, sorry als ik niet altijd voor iedereen de tijd heb om mailtjes te beantwoorden enz maar het komt echt, promised..! Het duurt alleen wat langer.. tranquillo!

Peace.

1. Andrea:
    6 december 2010
    Aaah ik mis je nu al! Is het leuk op de rancho? Ik heb een nacht in Montezuma doorgebracht want er rijden helemaal geen bussen door Nicoya, alle bruggen zijn kapot door de regenval. Dus ik moest superveel geld lappen voor een toeristische shuttle naar Samara, maar dat is misschien toch beter dan nog een dag met 12 uur in de bus... Maar het is hier mooi, de school is lux en mijn 'moeder' is lief. Hoop dat daar ook alles goed is :) X!
  2. Janpap:
    7 december 2010
    Ha lieve Kirsten,

Heerlijk om weer te lezen van al je avonturen!Ook de ontmoetingen met allerlei verschillende mensen lijkt mij geweldig en ook stimulerend! Geniet van alles en vooral ook je verblijf op de Rancho Burica! We'll keep in touch!!
    liefs en een dikke knuffel van je vader!
  3. Linda:
    9 december 2010
    Heej Kir,

Veel mensen zijn idd klaar met klussen en zijn gaan verhuizen. Sommige zijn nog hard bezig. Wij wonen er nu een week en het bevalt prima. Gelukkig.

Weer super leuk om je verhalen te lezen. Ga nu nog even je foto's bekijken. Doe voorzichtig.

Kus
  4. magda:
    16 december 2010
    Hallo Meis,
    Waanzinnig je belevenissen elke keer weer te lezen, geweldig. En zo te zien geniet je er volop van. Blijf nog maar lekker een poosje in die prachtige omgeving kun je later mooi op terug kijken. Maar zoals ik je hier al vertelde, kijk alsjeblieft goed uit we willen je gezond en wel weer terug zien hoor.
    Hier is het lekker winter, gister ging ik naar mn werk heb ik van huis bijna een uur over gedaan om in dat gat te komen. Stap ik uit mn auto ga ik bijna op mn plaat, zo glad was het op de parkeerplaats. Ja lach jij maar hahaha.Ik was al lekker opgefokt door die mafkezen op de weg die met die gladheid nog ff voor willen piepen. jaja wat een maloten he. Kan je nagaan 10 km doe je bijna een uur over. Naar ZM doe je in 25 min. zit je meer dan 2x zover weg. Maar hier moet ik die rot molenlaan nemen kan niet anders. tja dus ik ga maar weer om half 7 de deur uit en 7 uur beginnen kan ik zo doorrijden en die mafkezen die allemaal de kinderen zo nodig in de auto naar school moeten brengen in dat kak hillegersberg zijn dan dr luie nest nog niet uit. hahaha hoor je me al kwam ik gister binnen die meiden lieten me maar ff mopperen moesten er wel om lachen. Maar ja nu weer ff een paar dagen vrij kan ik weer bijkomen. Dus volgende week weer lekker vroeg op dan ben ik er zo ondanks alle stoplichten doe ik er 20 min over.Kirsie een dikke knuffel en weer tot horens he. doei Maggi
  5. Martijn & Dionne:
    20 december 2010
    Hey Kirsten!

Hoe gaat het met je?
    Verveel je je nog niet op de Rancho?
    En begint het al druk te worden?

Wij zijn weer terug in Nederland :(

Van tropisch Costa Rica landen we met -6 graden in Dusseldorf....brrrrrr

We gaan je reisblog volgen, heel leuk!!

Alvast hele fijne feestdagen en tot mails ;-)

Groetjes
    Martijn en Dionne